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Full Steam ahead for historic Motorship "Spiez" of Lake Thun in Switzerland

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In 2006 the Swiss Ökozentrum Langenbruck, in cooperation with Utz Engineering and DLM, investigated the possibility to equip the screw ship "Spiez" with a steam engine again. The ship had been built in 1901 and was rebuilt and motorized several times during its interesting life. The study looked at the possibilities to burn biomass (pellets) instead of oil. The studies are attached, but only availabale in German, sorry for this.

Whilst the restauration has began, there is now a good chance for steam again, thanks to some significant donations. Keep your fingers crosssed!

DS Spiez 1901 mit Kohlefeuerung

MS Spiez wartet auf die Restaurierung und Revaporisierung

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Download this file (Projektbeschrieb Pelletsschiff Spiez.pdf)Projektbeschrieb Pelletsschiff Spiez[Projektbeschrieb Pelletsschiff Spiez]429 Kb
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Last Updated on Friday, 19 July 2013 09:04
 

Modern Steam am Hauenstein MSaH geht mit Volldampf voran

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not yet translated!

Die regelmässigen Dampffahrten am Hauenstein mit der 52 8055 der DLM waren 2008, 2009 und 2010 ein voller Erfolg. Die Frequenzen und die Einnahmen der Dampfzüge betrugen ein Vielfaches jener der elektrischen Pendelzüge, ebenso die Zufriedenheit der Passagiere. Damit war bewiesen, dass die Attraktivität des Dampfbetriebs zum Erhalt der gefährdeten Bahnlinie (Kostendeckungsgrad derzeit nur 20%) beitragen könnte. Bei der Kostenanalyse der Dampfzüge zeigte sich, dass die Rechnung auf Dauer nur aufgehen kann, wenn das Rollmaterial in Sissach stationiert ist und nicht zuerst mit teuren Leerfahrten überführt werden muss. Uwe Fiedler, Geschäftsführer der MSaH, ist es nach monatelangen Verhandlungen gelungen, langfristige Mietverträge für den Lokschuppen, die Halle und die Dienstgebäude abzuschliessen und damit eine Voraussetzung für eine Betriebsbasis in Sissach zu schaffen. Am Samstag, den 9. März 2013 fanden nun erste Umgebungsarbeiten statt, um den etwas verwahrlosten Eindruck des Areals zu verbessern. Im Laufe der Zeit werden auch die historisch interessanten Gebäude renoviert. An der 23 058 wurden erste Wiederinbetriebnahmearbeiten ausgeführt. Weil vorerst alle Arbeiten in der Freizeit erledigt werden, dauert es natürlich etwas länger, aber es geht mit Volldampf voran.

23 058 in Sissach

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Download this file (VS_130208_A.pdf)Artikel in der Volksstimme vom 13. 02. 2013[Artikel in der Volksstimme vom 13. 02. 2013]1201 Kb
Last Updated on Thursday, 14 March 2013 18:53
 

23 058 back in Switzerland

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23 058 reached the Swiss frontier station of Basel on 28 February 2013. The locomotive is now based at the Sissach shed of the Modern Steam am Hauenstein GmbH. The very unpleasant adventure in Holland is now terminated, at long last.

Last Updated on Friday, 01 March 2013 08:08
 

Vortrag über Dampfspeichertechnik am Umwelt- und Energieapéro in Winterthur

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Am Dienstag, den 5. März 2013 hielt Dipl.Ing. Roger Waller einen Vortrag über die Dampfspeichertechnik und deren Perspektiven im Transportsektor. Details siehe Anhang. Die Vorträge des Umwelt- und Energieapéros finden Sie unter folgendem Link:

http://www.engineering.zhaw.ch/de/engineering/ueber-uns/aktuelles/veranstaltungsreihen/energie-und-umweltapero/archiv.html

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Last Updated on Wednesday, 13 March 2013 17:25
 

Presentation of DLM's Fireless Locomotives at Schaffhausen

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Friday, September 7 saw intensive shunting operation by the fireless locomotives of DLM at Schaffhausen's SBB station. The demonstration for interested customers included re-charging of steam at the nearby brewery. For logistic reasons, DLMs own steam fleet was being shunted around instead of the usual goods waggons.

Speicherlok FLC 03 160

Fireless locomotive FLC 03 160 hurries to the steam charging station of the Falken brewery. Photo: Erik Schneider

Dampf tanken in der Brauerei Falken

The flexible steam pipe connects the vessel of the locomotive to the stationary boiler of the brewery. After opening the valves, steam flows from the boiler to the locomotive until equal pressure is reached; a very simple and efficient method of energy transfer. Photo: Erik Schneider

FLC 03 160 und 147 (mit Solarzellen!)

Fireless locomotive FLC 03 160 shunts sister locomotive FLC 03 147. Please note the solar panels on the roof of the latter, replacing the steam turbogenerator. Photo: Erik Schneider

FLC 03 160 rangiert 52 8055

One can hardly think of a traction that is more environmentally friendly: The emmissionfree fireless locomotive FLC 03 160 silently shunts the modern, light oil-fired 52 8055 out of Schaffhausen shed. Photo: Erik Schneider

FLC 03 147 und 160

A view we will soon get used to again: fireless locomotives doing daily routine shunting! Certainly the design will be somehow more modern for new fireless locomotives, but this technology has so many convincing advantages regarding economy and ecology that it will be a matter of time until diesel locomotives will be replaced on most shunting duties, where they are inefficiently spending 75% of the time idling! Photo: Erik Schneider

Last Updated on Saturday, 03 November 2012 18:51
 


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